راه کار های مدیریتی برای اعتصاب و اختشاش کارگران چیست؟
بیشتر مدیران بر این باورند که بهترین و صحیحترین راهکار برای سامان بخشیدن به امور، اخراج کارکنان معترض است؛ درحالیکه اگرچه ممکن است این راهکار برای مدت کوتاهی اوضاع را آرام کند اما کارکنان احساس ناامنی کرده و گرچه بهظاهر مشغول کار هستند ولی دائماً در فکر این هستند که یا از سازمان خارج شوند و یا برای گرفتن حق خود دوباره اعتراض کنند.
توصیه به مدیران: به اعتراض و اعتصاب کارکنان دامن نزنید
بهتر است برای درک صحیح نحوهی برخورد با اعتراض و اعتصاب در سازمان، موارد زیر را مطالعه کنید.
۸ نکته کلیدی و بسیار مؤثر در سامان بخشیدن به اعتصاب:
۱- با روی بشاش و انرژی بسیار مثبت، معترضین را به فضایی خارج از محیط کار دعوت کنید.
۲- با سران اعتصاب جداگانه صحبت کنید.
۳- شنونده خوبی باشید به این معنا که اجازه بدهید ابتدا سران اعتصاب صحبت کنند، سعی کنید صحبت آنها را قطع نکنید و قدرت مجابکنندگی داشته باشید.
۴- معترضین را همراهی کنید و با آنها همدردی کنید مثلاً اگر حقوق آنها ۲ ماه عقبافتاده، به آنها بگویید، من هم ۲ ماه است که حقوقی دریافت نکردم.
۵- اگر مقصرید، حتماً باید عذرخواهی کنید.
۶- از معترضین برای دادن پاسخ قانعکننده به آنها، زمان بگیرید.
۷- با سیاست، نظم گروه را به هم بزنید و بین گروه معترضین یارگیری کرده و شکاف ایجاد کنید؛ به این صورت که افراد کارشکن را اخراج کنید ولی افراد ساده و جو زده را با دادن مرخصی تعلیق کنید.
برگ برنده در این یارکشی جذب نیروهای باسابقه و قدیمی است. مدیر باید با تأکید بر وجه اشتراک خود با آنها، از تأثیرگذاری این نیروهای قدیمی بر سایر کارکنان استفاده ببرد.
۸- یادتان باشد همهچیز را هرچند حق باشد، نپذیرید چون در موضع ضعف میروید و حرفتان را نمیپذیرند.